از «نون،خ» تا «پایتخت»؛ گرفتار تیغ تیز ممیزی
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۶۰۵۷
آفتابنیوز :
ماجرای ممیزی و سانسور در تلویزیون قصهای است که سر دراز دارد. از همان سالهای خیلی خیلی دور که شایعه شده بود ژاپنیها پیشنهاد خرید نسخه سانسورشده سریال «سالهای دور از خانه» یا همان اوشین خودمان را به صداوسیما دادهاند تا همین یک سال پیش که امیرمهدی ژوله کمپینی راه انداخت برای یاد کردن از موارد عجیب سانسور در زمان نوشتن سریالهای تلویزیونی که با استقبال بازیگران و نویسندگان دیگر هم روبهرو شد اما خیلی زود ژوله با تذکراتی روبهرو شد و تصمیم گرفت پی کمپینش را نگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از ابتدای سال۹۹ اما ماجرای ممیزی و سانسور در تلویزیون از آباژور و طراحی لباس برای بازیگران فیلم و سریالهای خارجی گذشته و سانسور سریالها و برنامههای داخلی حاشیهساز و جنجالساز شدند. از همان روزهای ابتدایی نوروز پخش فیلمهای محصول سینمای ایران با ممیزی اعتراض صاحبان فیلمها را به دنبال داشت و حاشیههایی درست کرد، اما تلویزیون که میخواست نشان بدهد با هیچکس سر شوخی ندارد به تولیدات خودش هم رحم نکرد و آنها را هم با ممیزی تغییر داد. سریالهایی که با مجوز و تایید تلویزیون ساخته میشوند اما یکباره در زمان پخش تیغ تیز ممیزی پیکرهشان را مخدوش میکند. البته که این روزها با گسترش شبکههای اجتماعی بازیگران و عوامل این سریالها و حتی برخی از برنامههای تلویزیونی در صفحات شخصیشان به این موضوع اعتراض میکنند و همین اعتراض بار دیگر خبرساز میشود و همین موضوع سانسور را از یک اتفاق عادی میان برنامهساز و تلویزیون به یک جنجال علنی میکشاند.
افزایش تعداد این جنجالها در ابتدای سال جدید انگار به قولی روی تلویزیون را در روی مردم باز کرد و دیگر سانسور یک موضوع پنهانی نبود و هر روز هم بیش از قبل شد. تلویزیون مثل همیشه برای این جنجالها هم هیچ توضیحی نداشت؛ اما در شبکههای اجتماعی این سوال بارها پرسیده شد که ممیزی و سانسور که همیشه بخشی از تلویزیون و برنامههایش بوده و طبق پروتکلهای خاص خودش انجام میشده اما ایراد کار کجاست که تیغ تیز ممیزی این روزها برای برنامههای داخلی تیزتر از قبل و حاشیهساز شده است؟ آیا ناشی از مشکلات مدیریتی در تلویزیون است یا چون این جنجالها در فضای مجازی که در این ایام شیوع کرونا رقیبی جدی برای تلویزیون شده است، برنامههای تلویزیونی را مطرح میکند تلویزیون ترجیح میدهد در قبال آنها موضعی نگیرد و سکوت کند تا قاعده بدنامی بهتر از گمنامی است کار خودش را انجام بدهد؟
ماجرای مهمانی که با قطع برنامه حرفهایش تمام شد!
یکی از پرسروصداترین جنجالهای تلویزیون در یکی دو ماه اخیر برمیگردد به حضور امیرحسین رستمی به عنوان مهمان در استودیوی برنامه «فرمول یک» و گفتوگویش با علی ضیا. بازیگر سریال «لیسانسهها» که با امیر کاظمی دیگر بازیگر این سریال در این برنامه حاضر شده بود به یکباره حرفهایی زد که مجری برنامه هم نتوانست جلوی او را بگیرد. همین موضوع باعث شد تا در میان حرفهای مجری برنامه قطع شود و امیرحسین رستمی و امیر کاظمی بدون خداحافظی از مخاطبان برنامه را ترک کنند و برنامه بدون هیچ توضیحی ادامه پیدا کند. این اتفاق هرچند با توضیحاتی در شبهای بعد از سوی امیرحسین رستمی و علی ضیا همراه شد اما جنجال آن حسابی در شبکههای اجتماعی تلویزیون را به سیبل منتقدانی تبدیل کرد که معتقد بودند تلویزیون میتوانست این ماجرا را طوری مدیریت کند که هم پاسخ پرسشهای مهمان برنامه داده شود و هم انگ کمتحملی تلویزیون در مقابل حرفهای متفاوت به این رسانه زده نشود.
«پایتخت» و ماجراهایش
فصل ششم سریال «پایتخت» از همان قسمت اول با کنایههای سیاسیاش تفاوت خود را با فصلهای قبل نشان داد و توجهها را به سمت خود جلب کرد. نقی معمولی در این فصل دیگر معمولی نبود و با یک تیرگی بر پیشانی آمده بود که حرفهایی بزند و از دغدغههایی بگوید که با فصلهای قبل تفاوت اساسی داشت. نماینده پاکدست سریال هم قرار بود نقد برخی از سیاسیونی باشد که با رای مردم به مجلس میروند و بعد دچار نسیان میشوند و مشغول دغدغههای خودشان! از همان قسمت دوم اما وقتی در یک مهمانی با حضور جمعی از اهالی شهر حاجی مالکی دیالوگ کمتری داشت برخی از سانسور حرفهای او نوشتند. بازیگر این نقش هم در صفحه شخصیاش از ممیزی زیاد بر سکانسهایش گلایه کرد. این ماجرا اما در قسمتهای بعد هم ادامه داشت و هر کدام از بازیگران به نوعی به سانسور سریال در صفحات شخصیشان واکنش نشان دادند. درنهایت سریالی که قطعا با مجوز و تایید شورای فیلمنامه تلویزیون ساخته شده بود گرفتار قیچی ممیزی شده بود و این مساله جنجالهای زیادی آفرید.
به همه این ماجراها اضافه کنید جنجالی که بر سر سکانس پایانی سریال رخ داد. جنجالی که این بار برعکس ماجراهای قبلی بر سر سانسور نشدن این سکانس به وجود آمد و تلویزیون مجبور شد برای آرام کردن فضا دو جلسه میزگرد برای سریال بگذارد تا کارگردان و مشاورش درصدد توجیه آن سکانس برآیند تا شاید آبی باشد بر آتش منتقدان سختگیر تلویزیون.
«نون خ» و خودسانسوری
فصل دوم سریال «نون، خ» یک هفته پس از پایان پخش «پایتخت» درحالی روی آنتن شبکه یک رفت که این شبکه هنوز به خاطر قسمت پایانی «پایتخت» تحت فشار بود. شاید همین موضوع باعث شد تا تلویزیون این بار محتاطتر عمل کند. حالا دیگر در قسمتهایی از سریال صداگذاری و تغییر دیالوگها مشخص بود و این موضوع با پست اینستاگرامی بازیگر نقش مهیار واضحتر شد. پاشا جمالی در صفحه شخصیاش با عصبانیت از ممیزی نوشت و از این گفت که لبهایش چیز دیگر میگوید و صدایشان حرف دیگری میزند!
پست اینستاگرامی سعید آقاخانی و رونمایی از سکانسی که تقلید یک پسربچه از بهروز وثوقی در فیلم «گوزنها» بود جنجال دیگری بود که بار دیگر رد پای ممیزی را در این سریال نشان داد. هرچند آقاخانی تاکید کرده بود که به دلیل طولانی بودن این سکانس این بخش از بازی این پسربچه بااستعداد حذف شده اما بسیاری در شبکههای اجتماعی ماجرا را بیربط به جنجال سکانس پایانی «پایتخت» ندانستند و از خودسانسوری آقاخانی و تیمش نوشتند.
این موضوع پس از پایان سریال در قسمت پانزدهم، درحالی که قرار بود ۱۷قسمت باشد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت اما تهیهکننده سریال موضوع ممیزی در «نون، خ» را تکذیب کرد و گفت که با طولانیتر کردن قسمتهای پخش شده سریال را در ۱۵قسمت تمام کردهاند.
«کامیون» و جنجال دختران فوتسالیست
سریال «کامیون» که یکی از کمحاشیهترین سریالهای نوروزی تلویزیون بود در قسمتهای پایانی حاشیهساز شد آنقدر که دو شب، تکرار دو قسمت از سریال روی آنتن رفت و بعد در یکی دو قسمت با یک پایانبندی عجیب پخش سریال تمام شد. این موضوع باز هم اعتراض بازیگران سریال را در صفحات شخصیشان به دنبال داشت. اما ماجرا چه بود؟ در قسمتهای پایانی پای دختری فوتسالیست به قصه باز میشد که سکانسهایی از بازی او در زمین فوتبال هم در روند قصه وجود داشت. همین سکانسها باعث جدال میان تلویزیون و عوامل سریال شد و پس از پخش دو قسمت تکراری به جای قسمتهای جدید، در نهایت این تلویزیون بود که برنده این جدال شد و قیچی ممیزی بر بخش زیادی از قسمتهای پایانی سریالی قرار گرفت که طبق روال عادی تمام سریالهای تلویزیونی حتما از شورای فیلمنامه تلویزیون مجوز ساخت گرفته و براساس آن مجوز ساخته شده است. حال اینکه چه اتفاقی افتاده که خط قرمزهای تلویزیون جلوتر آمده و این سریال را با دردسر مواجه کرده را باید از مسوولان مربوطه پرسید.
گرد و خاک «زیرخاکی» پیش از پخش
هنوز سریال «نون خ» تمام نشده بود که پخش تیزرهای سریال ماه رمضان شبکه یک یعنی «زیرخاکی» آغاز شد. سریالی کمدی با بازی بازیگران مطرح سینما مثل پژمان جمشیدی و هادی حجازیفر و ژاله صامتی در کنار بازیگر کارکشته سینما و تلویزیون گوهر خیراندیش. سریالی که ضبط آن چندماه قبل تمام شده بود و بازیگرانش هر کدام به سراغ کار و زندگی خودشان رفته بودند اما همین موضوع برای سریال دردسرساز شد. دو، سه روز قبل از آغاز ماه رمضان به یک باره خبر توقیف «زیرخاکی» منتشر شد. کم کم گمانهزنیها برای علت این اتفاق آغاز شد تا ماجرا رسید به گوهر خیراندیش و حضور این بازیگر در خارج از کشور در جشن ازدواج فرزندش. جنجالی که یکی دو روزی شبکههای اجتماعی را درنوردید و افراد زیادی به آن واکنش نشان دادند اما در نهایت و به یکباره ماجرا حل شد و «زیرخاکی» که محصول سیمافیلم است به کنداکتور تلویزیون برگشت.
منبع: خبرآنلاینمنبع: آفتاب
کلیدواژه: شبکه های اجتماعی همین موضوع سریال ها جنجال ها یک باره ساز شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۶۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علتها واکاوی شوند
با توجه به کم حوصله شدنم سعی میکنم سریالها مخصوصا آثار نمایش خانگی را بعد از پایان هر فصلشان شروع به دیدن کنم و سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم را بر اساس همین دیدگاه هنوز ندیده بودم تا چند روز گذشته که خبر اعلام جرم علیه عوامل این سریال به دلیل اهانت به جامعه معلمان رسانهای شد و کنجکاو شدم تا آن را قبل از اتمام فصلش ببینم.
قسمت اول که تمام شد احساس کردم حرفی برای گفتن دارد روی فیلمنامه و سوژه داستان با وسواس بیشتری تمرکز کردم و در فیلمنامه و ساختار آن به لحاظ گره داستانی و شخصیتپردازی برخلاف فیلمها و سریالهایی که در سینما و تلویزیون باب شده تفاوت اساسی دیدم. این که فیلمنامه با توجه به پیرنگ اصلی که برایش تعریف شده آنقدر محکم هست که خرده داستانهایی که در طول اثر میبینیم در خدمت آن قرار دارند و هیچ سکتهای در روند کار ایجاد نمیکنند. نکته دیگر، شخصیت پردازی در فیلمنامه این سریال است که کاراکترها را در این مسیر همراه قصه کرده و به قوام و دوام آن کمک شایانی میکند. تا جایی که بیراه نیست اگر بگویم بر خلاف اکثر فیلمها و سریالها که کنشها و گرههای داستانی بر اساس اتفاقهای تحمیلی نویسنده رخ میدهد در «افعی تهران» شخصیت پردازی بگونهای است که اتفاقات بر اساس زیسته کارکترها در خانواده و جامعه و همچنین با نگاهی روانشناسانه و جامعه شناختی پیش میرود. گرههایی که برای خیلی از مخاطبان ملموس است و موجبات همزاد پنداری را در آنان بر میانگیزد و برای برخی که با مشکلات تولید یک اثر نمایشی آشنا نیستند تصویر درستی از روند ساخت در این روزهای پر چالش در عالم سینما و تلویزیون ارائه میدهد. البته که در طول این سریال میبینیم سازندگان خیلی ظریف و اما محتاطانه با این معضلات برخورد میکنند و داستان به گونهای پیش میرود که سیاست سانسور توسط برخی نهادها و از طرفی پافشاری سازنده اثر برای حفظ اصل فیلمنامهاش و ناراحتی او از اختلالی که در قصه و هدفش از به تصویر کشیدن جنایت به وجود میآید منطقی هستند و هر دو طیف بر اساس وظیفه و دغدغهای که دارند درست عمل میکنند که به نظرم این کشمکش بر جذابیت این سریال افزوده است. به تصور من سریال خوش ساخت است و بازیگران به خوبی از عهده نقش خود بر آمدهاند بخصوص پیمان معادی که به دلیل نگارش فیلمنامه «افعی تهران» روی سوژه و کارکتر اشراف کامل دارد و مسلطتر جلوی دوربین ظاهر شده است و در حفظ و تداوم حس شخصیت روشنفکری که از محیط اطرافش پر از خشم است و پریشانی ذهنی دارد به خوبی عمل میکند. در طول سریال تدبیر کارگردان و تدوینگر در فلاشبکهایی که ذهن شخصیت بیانی را به هم میریزد کلیدواژهای است که به انتقال حس در کلیت داستان کمک میکند و اتفاقا همین فلاشبکها هستند که مخاطب را در درک بهتر چرایی رفتارهای بیانی که به مرور در حال تحول است کمک میکنند و توهین او به معلمش در سکانسی که او را از ماشین بیرون میاندازد قابل فهم میشود. چرا که شخصیت او در طول کودکی و نوجوانی در خانواده و همچنین مدرسه شکل گرفته است. او هنوز کتکهایی که خورده و بیمهریهایی که دیده را نتوانسته فراموش کند و با آن کنار نیامده است. او هنوز در قسمت هشتم و سکانس مورد بحث به تحول شخصیتی نرسیده و نمیتواند معنای جمله لذتی که از بخشیدن میتواند بدست میآورد را نسبت به انتقام درک کند. با توجه به تعریفی که از شخصیت بیانی در طول 8 قسمت شده اگر رفتاری غیر از این به تصویر کشیده میشد حتما سکتهای در روند کار و دو گانگی در شخصیت او ایجاد میکرد و باید بدانیم که او فقط از معلمی که کتکش میزده متنفر است نه از جامعه معلمان. کما اینکه در قسمت دهم این سریال شاهد هستیم وقتی بیانی در رستوران نشسته و خانمی بابت سر و صدای ایجاد شده بابت جشن تولدش از او عذرخواهی میکند، بیانی تولد او را تبریک گفته و ادامه میدهد «خوش باشید». این رفتار باعث تعجب همراهش میشود و میپرسد «چون شناختت برات حل شد؟» و بیانی در جواب میگوید « نه، چون شعور معذرت خواهی داشت.» پس او که زخم خورده دوران گذشته و حتی در بعضی موارد زمان حال است از معلمی که تنبیه را از اساس انکار میکند، انتظار عذرخواهی دارد تا آبی ریخته شود بر آتش خشمش. به نظرم این رفتار را مشاوران تربیتی مدارس میتوانند تحلیل کنند که یک دانش آموز چگونه و چرا از خانواده و شاید معلمش دچار خشم شده و پرخاشگر میشود. بخصوص که این درد در ذهن او کهنه شده و مانند دملی چرکین در رفتارش مشاهده میشود. فراموش نکنیم که او هنوز تحت درمان است و در دیالوگی تاکید دارد که از همه دنیا بدش میآید و از خودش کمتر. او حتی از خودش هم بدش میآید پس تصور نگارنده این است به جای آن که به دنبال تقبیح رفتار یک شخص باشیم و معلول را سرکوب کنیم باید علتها واکاوی شود که به نظرم فیلمنامه «افعی تهران» بر اساس وظیفه ذاتی یک اثر نمایشی تلنگری میزند و دقیقا درگیرهمین موضوع و مطرح کردن علت و معلول است و این کارشناسان روانشناس و جامعهشناس هستند که باید در این باره اظهار نظر بهتری ارائه و علتها را موشکافی کنند و در جهت فرهنگسازی رفتار درست در جامعه و خانواده کوشا باشند. *منتقد سینماوتلویزیون ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904427